[En français plus bas]

A bone-jarring detour on our way from Udaipur to Jodhpur took us to Ranakpur, site of a major Jain pilgrimage temple. The roads are in shockingly poor condition and the average speed was about 20-25 miles per hour, avoiding pot holes, slowing for the most jarring speed bumps you’ve ever driven over, and avoiding various and sundry cows, goats, dogs, bikers, cyclists, pedestrians, and ... camels! The road sharing boggles the mind. But the ride was well worth it to see this 15th-century sculptural jewel, extremely well-preserved because never attacked, given its remote location. The feeling of being absorbed into a forest of marble columns is one that I will never forget. The building invited, even provoked, a meditative state – I could have sat for hours in the cool marble nooks and crannies of this utterly peaceful building. Jains have many very strict customs and practices (no menstruating women for example, which they don’t check but just count on people’s honesty I guess), and non-Jains are not allowed to approach the holiest central altar. They allow photos of the building, but no selfies or portraits of people with the building and I saw them enforce this energetically. They also thankfully forbid guiding inside the temple (apart from the individual audio-guide), so you’re not followed by anyone trying to “hook” you and can visit in peace at your own pace. Definitely a highlight of our tour of Rajasthan.

*****

Sur un chemin qui nous a secoué au fond des os entre Udaipur et Jodhpur, nous avons fait halte à Ranakpur, un site d’un important temple de pèlerinage jaïn. Les routes sont vraiment choquants et la vitesse moyenne était de 30 km/h car il faut naviguait soigneusement entre les énormes trous, passer sur des gendarmes couchés incroyables, et éviter les divers vaches, chèvres, chiens, motards, cyclistes, piétons et … chameaux ! Le partage dépasse l’entendement. Mais cela valait vraiment la peine de pouvoir visiter ce bijou de sculpture du 15e siècle, très bien préservé à cause de sa situation reculée. Le sentiment d’être entièrement absorbée dans un forêt de colonnes en marbre est un que je porterai toujours avec moi. L’espace invitait à, voire provoquait même, un état de méditation : j’aurais pu m’y asseoir pendant des heures dans les recoins de cet immeuble hautement reposant. Les Jaïns sont connus pour leurs règles strictes (pas de femmes avec leurs règles par exemple, ce qu’ils ne vérifient pas, comptant sur l’honnêteté des visiteuses). Les non-Jaïns ne sont pas admis dans la partie la plus sacrée du temple. Ils permettent des photos du bâtiment, mais non des selfies ni des portraits, et j’ai vu les gardiens appliquer vigoureusement cette règle. Heureusement, ils interdisent aussi des visites guidées (à part l’audio-guide individuel), donc on n’est pas poursuivi par des gens cherchant à nous « accrocher » et nous avons pu visiter à notre loisir. Vraiment un haut moment dans cette tour du Rajasthan !