[En français plus bas.]

Rajasthan is famous for the royal palaces that dominate the major cities. All three places we’ve been have one Jaipur, Bundi, and now Udaipur. The Raj rulers had to deal first with the Mughal emperors trying to take over: most signed treaties to hold power on their behalf, except Udaipur, which staunchly and successfully maintained its independence, including under the subsequent British empire. It’s a real point of pride. It even took the Udaipur royal family seven years after Independence to cede their land to the Indian nation! Udaipur is especially famous for its man-made lakes, created by major river diversion projects in the 16th century. It feels a lot like the Grand Canal in Venice, dotted with palaces and fancy hotels. All the restaurants are “roof tops,” so a lot of climbing of stairs is involved. We preferred the City Palace in Bundi: it was nearly empty so you could visit at your leisure, and the painting was so fine. Udaipur City Palace was overtaken by tourists, mostly Indian. It’s kind of the Versailles of India, and with all the mirrors and the sun symbol of the Singh royal family, it gives that French palace a run for its money. The craftsmen here developed a crazy technique of using glass and mirrors in elaborate inlay or mosaic techniques, which gives sparkle and a crazy disco effect in a lot of the interior rooms. We took a peaceful boat ride on the lake and went by (but didn’t stop at) the famous Taj Lake Palace Hotel – rooms start at $850/night and only guests can go to the island. Our boat stopped at another small island which has peaceful gardens and a nice restaurant. We didn’t eat there, but instead admired the myriad little decorations that are just beautiful.

******

Le Rajasthan est connu pour ses palais royaux qui dominent les villes majeures. Les trois endroits de notre séjour en ont : Jaipur, Bundi et maintenant Udaipur. Les « raj » (roi) du Rajasthan ont dû faire avec les Moghols qui prenaient leur pouvoir. La plupart ont signé des accords pour règner au nom des Moghols, sauf Udaipur, qui est fier d’avoir toujours gardé son indépendance, même sous l’empire Brittanique. Il leur a fallu 7 ans même après l’indépendance pour céder leurs territoires au nouvel état indien ! Udaipur est surtout connu pour ses lacs, créés par des hommes en détournant deux rivières au 16e siècle. Cela rappelle beaucoup le Grand Canal de Venise avec les palais et hôtels chics. Tous les restaurants sont sur les toits, donc il faut grimper beaucoup de marches à chaque fois. Nous avons préféré le palais de Bundi : c’était quasi-vide, donc très tranquille pour visiter, et les peintures y sont d’une finesse inouie. Le palais d’Udaipur est envahi par des touristes indiens. C’est un peu le Versailles de l’Inde, et comme par hasard, il y a beaucoup de mirroirs et le symbol royal est le soleil ! Les artisans ici ont développé une technique très élaborée de mosaïques avec des morceaux de verre et des miroirs. Cela donne un effet lumineux, voire un peu disco par moment, qui est impossible à capturer dans les photos. Nous avons fait une petite balade en bateau sur le lac. On passe à côté du célèbre Taj Lake Palace Hotel qui occupe toute une île. Les chambres commencent autour de 800 euros/nuit et seul les clients peuvent s’arrêter sur l’île. Notre bateau nous a amené sur une autre petite île où il y a de jardins paisibles et un restaurant. Nous n’y avons pas mangé, mais nous avons apprécié les milles petites détails décoratifs qui sont simplement très beaux.