[En français plus bas]

Beyond the royal palaces, Rajasthan has some amazing temples also. We took a car to visit the temple complex at Eklingji, still used for active worship. Cameras are strictly forbidden so I had to go to Google to get an image, which of course does not do justice to this site with over 150 temples from the 8th to the 16thcenturies grouped together with one large one in the center. Much of it can’t be visited sadly, but the few you can see are spectacular. Nearby is another site, Nagada, the former capital of Rajasthan. Two stunning decommissioned temples sit near a lake. The sculptures are so fine. It was tricky to visit because there was a crew shooting the scene of a Bollywood movie. I guess they didn’t want two white tourists as extras in their shot! The most amazing and unexpected temple was a small Jain temple in the bazar of the Old City in Udaipur. It’s 250 years old but at some point was completely decked out in beautiful tiles and surprising mirror and colored glass tiles. Jainism is one of the three major native Indian religions, with Buddhism and Hinduism. The main deity is called Mahavira, “the great hero”. Udaipur turns nonetheless around the Jaganath Temple though, a major Hindu center for Vishnu worship. You climb up a steep set of stairs and enter the main complex to see the statue of Vishnu made from a black stone. Back outside, you walk around the exterior to admire the incredible sculptures. There are so many levels and details – animals and yogis and of course, gods and goddesses. One figure is doing tapas – penance – in the form of kneeling and sun gazing. Yogis would hold these poses for more than ten years sometimes!

Au-delà des palais royaux, le Rajasthan a des temples incroyables aussi. Nous avons pris une voiture pour aller visiter Eklingji, un ensemble de 150 temples datant du 8e – 16e siècles à 20 km d’Udaipur. Les caméras sont strictement interdites, donc j’ai dû aller chercher une image sur Google, mais elle ne rend pas du tout l’ambiance du lieu, qu’il faut voir pour croire. On ne peut pas tout visiter, mais les quelques-uns disponibles sont spectaculaires. Pas loin de là est un autre site, Nagada, ancien capital du Rajasthan. Les temples ici ne sont plus en activité – ils constituent une site archéologique. Les sculptures sont d’une finesse indicible. C’était un peu compliqué à visiter car il y avait une équipe qui tournait un film Bollywood. Ils ne voulaient pas deux occidentaux comme extras dans leur scène malheureusement. Le temple le plus inattendu était un petit temple Jain dans le bazar de la vielle ville d’Udaipur. Il a plus de 250 ans, mais a été remanié dans les années 20/30 à mon avis avec un ensemble coloré de carrelages et de miroirs. Le Jainisme est une des trois grande religions natives de l’Inde, avec le Bouddhisme et l’Hindouisme. Le dieu principal est Mahavira, qui veut dire « le grand héros ». Udaipur tourne néanmoins autour de son temple principal, le Jaganath, dédié à Vishnu. On y entre après avoir franchi un escalier imposant pour voir la statue principale en pierre noire. Une fois dehors, on fait le tour de l’extérieur pour admirer la multitude de reliefs incroyables. Plein de détails sautent aux yeux, comme le tigre qui attaque un éléphant ou le yogi qui fait du tapas, une forme de pénitence, à genou en tournant ses yeux au soleil. Ils tenaient ces postures au-delà des dix ans parfois !