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Jai bhagvan! This is the universal greeting and salutation here, which means something like “Praise the Lord”. At first I was uncomfortable with it, but it’s truly the way to say hello, good bye, thank you, excuse me, please, etc. It’s an all-purpose phrase that people use in many circumstances and I see it as just another way spirituality has penetrated all aspects of everyday life here. After talking with Indukanta, my host here, and seeing many Indian people taking photos inside the temple, I decided that I would start taking pictures. She said it’s really not a problem, that people even sometimes are FaceTiming with family who are far away during the whole ceremony. The whole thing is centered on the main statue of Lakulish, who is believed by the people here to have been an incarnation of Siva. Swami Kripalu built this temple to house this sculpture, considered for reasons too complicated to go into here, to be an extremely unique and special sculpture. It was previously displayed with other lingams in another small temple in the center of the village. (A lingam is a phallic-shaped, abstract, formless, representation of God.) Swami Kripalu thought this one deserved its own temple. Every day, the statue is cleaned and redecorated with flowers and painted motifs. It is the primary focus of worship and during the fire ceremony, the priest or pujari (a kind of priest in training) slowly waves a lit oil lamp all around it. [Check out the video I posted to see (and hear) what this is like!] After the priest is done, the oil lamp is given to an assistant who brings it out and each person can pass their hands over the fire and do some ritual gestures, most often touching the eyes, the heart, and/or passing their hands over their head. The inside walls of the temple are covered with the same type of small relief carvings showing Swami Kripalu doing yoga postures (these are from the early 1970s whereas the ones in the funeral monument were made around 2015.) The texts on the walls are all from old Sanskrit texts about yoga such as the Yoga Sutras or the Ganakarika, as well as other sacred texts that tell the stories of Lakulish and his connection to this place Kayavarohan. A small bust of Swami Kripalu sits at the back of the temple, his gaze fixed in constant meditation on the main altar statue. People turn and pay him respect at one point during each fire ceremony here.


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Jai bhagvan ! Voici la salutation universelle ici, qui veut dire quelque chose comme « Dieu soit loué ». Au début j’avais un peu de peine, mais c’est vraiment LA façon de dire « bonjour », « au revoir », « merci », « pardonnez-moi »… C’est une phrase qui peut s’employer presque n’importe quand et montre comment la spiritualité s’infuse dans la vie quotidienne. Après avoir parlé avec Indukanta, mon hôte ici, et ayant vu beaucoup d’indiens prendre des photos à l’intérieur du temple, je me suis autorisée à le faire aussi. Elle m’a dit que ce n’est pas vraiment un souci, qu’il y a même des personnes qui font un appel vidéo avec quelqu’un pendant la cérémonie d’arti pour qu’il puisse y assister de loin. Tout est organisé autour de la statue principale du dieu Lakulish, considéré comme une incarnation de Shiva. Swami Kripalu a construit ce temple comme écrin rien que pour cette statue, qui est considérée comme étant extrêmement important pour des raisons trop compliquées à évoquer ici avec le temps que j’ai. Avant d’être ici, la statue se trouvait avec d’autres lignams dans un autre petit temple shaivite (l’adjectif que l’on utilise pour la tradition autour de Shiva…). Un lingam est une représentation abstraite de Dieu. Swami Kripalu pensait que cette statue méritait un cadre plus majestueux. Chaque jour, elle est lavée et redécorée avec des fleurs et des motifs peints. Pendant la cérémonie du feu, c’est le focus de la dévotion et le prêtre ou pujari (une sorte de prêtre en formation), passe une lampe à huile allumée tout autour de la statue. [Regardez la vidéo que j’ai posté pour voir (et entendre !) à quoi cela ressemble.) Une fois que le prêtre a fini, la lampe allumée est présentée à chaque personne présente, qui font des gestes rituels : le plus souvent, passer les mains sur le feu, puis toucher les yeux, le cœur ou la tête. Les murs intérieurs du temple sont recouverts de petits reliefs de Swami Kripalu dans des centaines de postures de yoga. Ceux-ci sont plus anciens (datant des années 70) que ceux du monument funéraire (produits vers 2015). Les textes sur le mur sont des écritures sacrées sur le yoga en sanskrit, comme les Yoga Sutras ou le Ganakarika, ainsi que les textes hindous qui racontent les histoires de Lakulish et son lien avec ce lieu Kayavarohan. Un buste de Swami Kripalu est posé au fond du temple, ses yeux rivés pour éternité sur la statue de Lakulish. Pendant la cérémonie du feu, il y a un moment où tout le monde se retourne pour lui rendre hommage.